Разглеждам картините от изложбата „През времето“ като процеп, през който наблюдавам света, каза пред БТА Греди Асса

0
3



Разглеждам картините от изложбата „През времето“ като процеп, през който наблюдавам света. Това каза пред БТА Греди Асса, който тази вечер откри новата си eкспозиция в столичната галерия „Нюанс“.

Сред присъстващите на вернисажа бяха генералният директор на БТА Кирил Вълчев, колеги и приятели на художника. Това е поредна изложба на Греди Асса тази година. „Исках тези седем изложби поради факта, че здравословното ми състояние не винаги позволява да бъда по-адекватен и взискателен. И може би ще поспра“, каза творецът.

В „През времето“ той подрежда около 30 произведения. „Има такъв момент, в който ми се искаше по-скоро оптиката да ми стане различна. И затова, по някакъв начин, вертикалното ми дава възможност да видя и небето, земята, водата. Хоризонталното ми дава други настроения – по-минорни. В някои от тях има тъга, има самота, има дистанция. Но времето не е важно. Когато рисувам, аз като магнит се залепвам за тази картина. Искам с нея да внуша разни неща. И тогава имам чувството, че секундата ми е много важна. Защото съм влюбен в това, което правя на момента и времето е зад мен. Няма значение какво е. Времето няма значение, има значение произведението, което ще излезе, което е важно“, казва Греди Асса.

Той отбелязва, че за тази изложба пристигат картини от различни места, където е излагал през годините. „Исках да събера от различни места, защото отивайки там, правейки изложби, в един момент ги забравяш. И то е сантиментален спомен. Искаш пак да дойдат при теб, пак да ги видиш. Дали ще дадат заряд или не, даже и това не е толкова важно. По-важно е с твоята оптика отново да ги направиш, да им дадеш друг живот с твоя поглед“, казва още художникът.

По думите му човек, когато забравя и отдалечава някакви неща, се чувства прекрасно. „Сега, поглеждайки един пейзаж за Южна Франция, ми напомня за много неща. Това са някакви късове, някакви случки, някакви части дали от ден, дали от нощ – ти даже не подозираш. Но винаги имаш чувството, че нещо ти е убягнало. Но когато го фиксираш в картината, тя отново после ти задава въпроси. Което е прекрасно“, казва творецът.

Греди Асса е определян като една от най-ярките фигури в сферата на живописта за последните три десетилетия. Още от участието си в емблематичната група „Градът“, той оставя своята следа в историята на съвременното българско изкуство. Греди Асса е автор на множество изложби в най-престижни институции в България и Европа, като негови произведения са част от колекциите на Националната художествена галерия, Софийска градска художествена галерия, Бундестага в Берлин, Музей „Петер Лудвиг“ в Кьолн, Колекция „Франк Пажес“ в Баден-Баден, Музей на Холокоста във Вашингтон, Музей за европейско изкуство в Ню Йорк, Колекция „Джон Бърнс“ при Бостън Колидж, Бостън, Музей за съвременно изкуство в Ниш, Корпоративна колекция „Студио 9“ в Лондон и др.



Източник БТА