Първата за годината премиера на Кукления театър в Сливен ще бъде „Жабокът Принц“

0
7



Първата за годината премиера на Държавен куклен театър в Сливен ще бъде на 31 януари, а спектакълът е по класическата приказка на Братя Грим “Жабокът Принц”. Това съобщиха от културната институция.

„Публиката ще види една класическа интерпретация, но интересното е, че ще разкажем приказка, каквато никой не е чувал, защото започваме от самото й начало“, каза в интервю за БТА режисьорът и драматург на спектакъла Теодора Попова. Тя обещава да разкаже предисторията, започвайки оттам, където един принц бива превърнат в жабок, докато Братя Грим започват приказката оттам, където една принцеса загубва златната си топка и моли един жабок да й я даде.

„На мен, като дете, винаги ми е липсвало това начало, спомня си Теодора Попова. Търсила съм го в много източници – в интернет, в немскоезична литература. Исках да открия кой, защо и кога е превърнал този принц в жабок, както и кой е Верния Хайнрих, който се споменава накрая на приказката и чиито три железни обръча се чупят, след като изчезва проклятието. Не намерих отговор на тези въпроси и в един момент седнах и си го написах.“

Тя отказва категорично да разкрие началото на нейната приказка с изключение на едно изречение „Историята започва от една тъмна гора, в която един принц се загубва, заедно със своя най-добър приятел – Верния Хайнрих“. Но обещава отговор на въпросите „Как точно Принцът се превърна в Жабок и защо? През какви изпитания трябваше да мине, за да възвърне своя човешки облик? И защо една Принцеса се съгласи да целуне бедния жабок…?“

„Мисля, че е интересно и по този начин не само момиченцата биха могли да припознаят себе си и да се асоциират с главната героиня – принцесата, но и момченцата могат да се асоциират с принца, каза още Теодора Попова. В този вариант на приказката вече е изключително важен и образът на Верния Хайнрих, защото той е олицетворение на верността. Въпреки че няма благородно потекло, във всеки един момент стои зад твоята своята дума и отговаря със своята чест и достойнство за всичките си действия. Акцентът на тази интерпретация пада върху това колко е важно да спазваш дадената дума“.

Според нея подходяща за този спектакъл публика е тази на шест-седемгодишните деца, които вече започват да търсят своето място в обществото и в контактите си с другите. „Може би това е най-силното послание – че благородството не е в това да имаш коронка на главата и в това в какво семейство си се родил, а благородството зависи от това дали думата ти тежи на мястото си, доколко спазваш поетите ангажименти към останалите“, разсъждава режисьорът.

Персонажът на Верния Хайнрих е проводник на авторовите идеи, той е външният наблюдател и вероятно той е този, който е разказал тази история на поколенията си и на неговите наследници, като чрез тях в момента е стигнала до нас, коментира още Попова.

Куклите са изключително красиви, смята режисьорът. Те са от т.нар. система „Кукли за театър на маса“ и са специално изработени за спектакъла от сценографа Елена Цонкова. Тя уточни, че кукли се изработват по индивидуални проекти, а не както мислят някои хора, че в театъра има каталог, от който си избират за всеки спектакъл. 

„Куклите са 100 процента ръчна изработка, разказа Теодора Попова. Системата „Кукли за театър на маса“ представлява кукли със задни водачи на ръцете и на краката, като един или двама актьори водят куклата. Този тип кукли са по-мобилни, защото театърът изнася представления в детски градини и на други места.“

„Беше ми много приятно и провокативно да работя с Теди, коментира сценографът на спектакъла Елена Цонкова. С нея е удоволствие да се работи. Използвах нов материал за създаване на главите на куклите, мисля, че се получи, станаха доста изразителни“.

„Постарали сме се да запазим стила и атмосферата на епохата, каза още Теодора Попова. Смятам, че когато гледаме класическа приказка от епохата на Средновековието или Ренесанса, трябва наистина да попаднем в това време от гледна точка на костюмите, на инструментите. Разказвачите, които ще ни представят тази приказка, са трима трубадури със специфични средновековни инструменти.“

Елена Цонкова разказа, че при изработката на куклите режисьорът е водещ. „За мен е много важна работата между сценограф и режисьор. Всички от екипа трябва някак си да изпълним неговите представи, разбира се и с нашето въображение.“

Музиката е дело на Гергана Василева Анмахян. По думите на Теодора Попова, музиката има много важна роля за спектакъла, който е като мюзикъл и оперета.

Трима са актьорите –  Георги Янев, Вангел Апостолов и Виктория Иванова. На всеки от тях се падат по две роли, така че имат възможност да проявят различни страни на своя талант. „Малък екип, с който обаче, се работи много лесно и приятно“, категорична е Попова, която кани родителите да подарят на децата си незабравимо пътешествие в свят, изпълнен с магия, красота и вълшебство.



Източник БТА