„Давят“ Фалстаф в истинска вода на сцената на Софийската опера

0
5


Софийската публика ще има възможността да види най-големия изпълнител на  тази роля в света – Кирил Манолов

Героят Фалстаф от едноименната опера на Джузепе Верди ще бъде удавен в истинска вода на сцената на Софийската опера и балет. Този и много други реалистични елементи в сложния декор, който пристигна преди дни в София и вече се сглобява за премиерата, ще видят зрителите на 27 февруари и през следващите няколко дни.

Либретото на най-неординерната опера на Верди е писано от дългогодишния му сътрудник Ариго Бойто по комедията на Шекспир “Веселите уиндзорки” и пиесата му “Хенрих IV”. Накратко, арогантният, дебел гуляйджия Фалстаф ухажва съпругата на сър Форд – Алис, но бива спипан от Форд и приятелите му. За да го скрие, Алис нарежда да пъхнат Фалстаф в огромен кош за пране, който после бива изхвърлен във водите на Темза.

Сценографът Итало Граси казва, че декорът е много сложен: “Освен че използваме истинска вода на сцената,

всичко е реалистично

и така е направено, че дава възможност сцените да се променят много динамично”, каза той.

Това, което ще привлече обаче зрителите към “Фалстаф”, е, че ще имат възможност да видят най-добрите изпълнители на тази роля в света – българина Кирил Манолов и италианеца Лучо Гало, плюс цяло съзвездие от първите сили на Софийската опера и много гост-солисти.

През 2019 г. в едно интервю за италиански вестник Рикардо Мути нарича Кирил Манолов “Фалстаф на нашето време”. Легендарният Мути дирижира постановка на тази опера в Равена с участието на Манолов, която има шумен успех и се играе в продължение на година и нещо из цяла Италия, Испания, Финландия и другаде. След това започва да кани Кирил Манолов почти навсякъде по света, където дирижира, и той става един от предпочитаните му певци.

“Аз самият открих тази опера от един стар запис. Попадна ми веднъж видео от Залцбургския фестивал на постановка на “Фалстаф”, Караян дирижираше Джузепе Тадеи, Райна Кабаиванска – изобщо феноменален състав. Започнах да гледам операта и

лека-полека се захласнах

Първото ми впечатление беше, че това е роля точно за мен. Защото в първия момент си викам: ето, и Фалстаф изглежда като мен”, признава Кирил Манолов, който е висок 202 сантиметра.

Следващото му откритие било, че либретото на Ариго Бойто е пълно с цели отделни светове. “Ако си добре с италианския, при всяко следващо четене или слушане откриваш все нови неща в него”, признава той. Прекарал месеци наред не само да изучава ролята, но и да я вкара в гласа си.

Друг изпълнител с голям “стаж” в тази опера – Марияна Пенчева, която ще е мисис Куикли, е правила ролята 14 пъти в Италия и в други държави. Но и тя казва, че всеки следващ път открива нови и нови нюанси в нея.

Това е последната опера на Верди, писана в края на живота му, и тя няма нищо общо с останалото му творчество. Освен че е комедия,

в нея липсват добре познатите от другите му опери мелодични арии

Има сложна плетеница от отделни сцени, в които всеки герой е равностоен на другия.

Точно това е предизвикателството за поставянето ѝ, а режисьорът Марко Гандини казва, че е намерил в Софийската опера и балет идеалния състав за поставянето. Най-малкото, защото това е ансамблов театър – солистите хем са с мощни и мащабни гласове, хем са свикнали да играят заедно.

Гандини, който миналата година постави “Медея” в Софийската опера, посочи, че в 40-годишната си вече кариера е работил с много артисти, сред които и едни от най- талантливите български имена – Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Николай Гяуров, както и Красимира Стоянова, Светла Василева, Соня Йончева: “Имах късмета да работя с тях и

от тях съм научил изключително много

Така че когато бях поканен за първи път да работя в България за “Медея”, буквално настръхнах, защото си помислих, че отивам на мястото, където са родени тези певци”, каза той.

Марко Гандини е един от най-близките асистенти на великия Франко Дзефирели, като му е помагал и в многото постановки на “Фалстаф” по световните сцени.

“Това беше моят Маестро, така че аз винаги нося в себе си неговото обучение и го пренасям навсякъде. Той намираше асистенти, с които можеше да общува, даже без да говори. Ние улавяхме мислите му и ги реализирахме, защото познавахме неговото изкуство. Самият Дзефирели многократно е поставял “Фалстаф”, така че в сегашната постановка е цялото ДНК на неговите постановки на тази опера”, допълни Гандини.

“Това е премиера, създадена в едно много интензивно време, с режисьор, когото всички познаваме от “Медея”. По този начин създаваме традицията да работим с изтъкнати режисьори, диригенти, артисти, но най-главното за мен е работата с българските певци, на които даваме изключителната възможност и шанс да растат и да правят своето кариерно развитие, така че

да бъдат съизмерими със своите колеги от целия свят

И това го показваме с много наши продукции и постановки”, каза директорът на Софийската опера акад. Пламен Карталов. И добави, че в момента се готвят четири гастрола – в Италия с “Валкюра”, в Полша и Турция – с “Електра”, и в началото на следващия сезон – отново с “Валкюра” в Загреб. А откриването на следващия сезон ще стане отново със спектакъл под диригентството на Даниел Орен на “Тоска”, в която ще гостуват световни звезди.

Диригент на “Фалстаф” е Григор Паликаров. В останалите роли публиката ще види Габриела Георгиева и Мила Михова като Алис Форд, Атанас Младенов и Венцеслав Анастасов като сър Форд, Емил Павлов и госта от Италия Рино Матафу като Фентон и много други.





Източник 24часа